Khutbah Ramadhan Nabi Muhammad S.A.W.

Sunday, July 22, 2012
Wahai manusia! Sesungguhnya telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkat rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya adalah hari yang paling utama. Jam demi jam-jamyang paling utama. Malam-malamnya adalah
malam yang paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan.

Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabkan. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus, hati yang suciagar Allah membimbingnya untuk melakukan siyyam (puasa) dan membaca kitabNya. Bersedekahlah pada kaum fuqara` dan masakin (miskin).  Muliakanlah orang tuamu, sayangilah orang muda, sambungkanlah tali persaudaraan, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu melihatnya.

Kasihanilah anak-anak yatim, nescayamanusia akan dikasihi anak yatimmu.

Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza Wa Jalla memandang hamba-hambaNya dengan penuh kasih. Dia menjawab ketika mereka menyeruNya,menyambut mereka ketika mereka memanggilNya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepadaNYa.

Wahai Manusia! Sesungguhnya diri-diri kamu tergadai kerana amalan-amalanmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat kerana beban (dosa) mu, maka ringankanlah, perpanjangkanlah sujudmu. Ketahuilah!Allah Ta`ala bersumpah dengan segala kebesaranNya bahawa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang syahid dan sujud,dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabb al-amin.

Wahai manusia! Barangsiapa di antara kamu memberi hidangan berbuka puasa (ifthar) kepada orang-orangmukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi ALLAH sama nilainya dengan membebaskan seorang hamba. Dia juga diberi keampunan atas dosa-dosanya yang lalu. Sahabat-sahabatra bertanya : “Ya RasulALLAH! Tidak semua kami mampu berbuat demikian”. RasulULLAH saw bersabda : “Jagalah dirimu dari api nerakawalaupun dengan sepotong belahan buah kurma.Jagalah diri kamu dari api neraka walaupun dengan seteguk air. Sesungguhnya ALLAHSWT tetapmemberi pahala kepada orang yang beramalwalaupun sedikit amalnya, jika ia benar-benartidakmampumelakukan lebih dari itu.”

Wahai manusia! Barangsiapa yang memperindahkan akhlaknya di bulan ini, ia pasti berjaya melintasi Sirat pada Hari Qiamat ketika kaki-kaki tergelincir.Siapa pun yang meringankan beban kerja pembantu dan pegawainya di bulan ini, ALLAH akan meringankan beban hisabnya di Hari Qiamat.Barangsiapa yang menahan kejahatannya di bulan ini, ALLAH akan menahan murkaNYA pada hari ia berjumpa denganNYA.

Barangsiapa yang memuliakan anak yatim di bulan ini, ALLAH akan memuliakannya pada hari ia berjumpa denganNYA.

Barangsiapa yang menyambungkan tali persaudaraan (silaturRAHIM) di bulan ini, ALLAH akan menghubungkan dia dengan kasih sayangNYA pada hari ia berjumpa denganNYA.

Barangsiapa yang memutuskan silaturRAHIM di bulan ini, ALLAH akan memutuskan ia dengan kasih sayangNYA pada hari ia berjumpa denganNYA.

Barangsiapa yang mendirikan solat sunat di bulan ini, ALLAH akan membebaskannya dari siksaan api neraka.

Barangsiapa yang melakukan solat fardhu, baginya ganjaran 70 kali solat fardhu di bulan yang lain.

Barangsiapa yang memperbanyakkan selawat kepadaku di bulan ini, ALLAH akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan.

Barangsiapa yang membaca satu ayat Al Quran di bulan ini, pahalanya seperti mengkhatamAl Quran di bulan lain.
Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu di bulan Ramadhan ini. 

Maka mohonlah kepada TUHANmu agar pintu-pintu syurgaNYA tidak akan tertutupbagimu sampai bila-bila. Sesungguhnya pintu-pintu neraka tertutup bagimu di bulan Ramadhan ini. 

Maka mohonlah kepada TUHANmu agar pintu-pintu lubang neraka akan terus tertutup bagimu sampai bila-bila. Sesungguhnya syaitan-syaitan terbelenggu di bulan Ramadhan ini. 

Maka mohonlahlah kepada TUHANmu agar syaitan-syaitan tidak akan lagi menguasaimu sampai bila-bila. 

Amirul Mukminin „Ali bin Abi Thalib kw berkata : “Aku berdiri dan berkata : “Ya RasulALLAH! Apakah amal yang paling utama di bulan ini?” Jawab Nabi saw : “Ya Abal Hasan! Amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan ALLAH SWT.

dipetik daripada mig.com.my

2 comments:

Muhammad Ibn 'Az said...

Slmt Menyambut Ramadhan al Mubarak Tuan.. Semoga istiqamah dalam setiap yang baik dan pantas kita meninggalkan segala yg buruk di dalam berkat bulan mulia ini.. Amin..

islam1st said...

terima kasih tuan. InsyaAllah tuan. salam Ramadan.

Imran N Hosein

Loading...